"نحوست ایام...................
در کتاب اسمانی در آیه 19 سوره قمر و دیگرى در آیه 16 سوره فصلت.....خداوند چنین فرموده فارسلنا علیهم ریحاً صرصراً فى ایام نحسات:...................مانند بادى سخت و سرد در روزهاى شومى بر آنها مسلط ساختیم.إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ [19]ما تندباد وحشتناك و سردى را در روزى شومِ مستمرّ بر آنان فرستاديم.
چرا سعد و نحس بعضی ایام پذیرفته شده است؟
علل این امر را چند چیز میتوان دانست:
1- وجود وقایعی که در این ایام واقع شده است باعث سعد و یا نحس آن شده است، چنان که حوادث شوم تاریخ ماه صفر می خوانیم
رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.شهادت دو امام بزرگوار.و ورود کاروان عاشورای به سر زمین شام .
2- توجه دادن مسلمین به حوادثی که در گذشته واقع شده است تا رفتار و اعمال خود را بر حوادث تاریخی سازنده تطبیق دهند و از حوادث مخرّب و روش بنیانگذاران آنها فاصله گیرند.
ادامه مطلب در دیدگاه
۱ موافق
1399/06/28 - 16:53
لذا در روایات فراوان سعد و نحس ایام را با بعضی از حوادث مطلوب یا نامطلوب پیوند میدهد، مخصوصاً در مورد روز عاشورا که بنیامیه به گمان پیروزی (ظاهری) بر اهلبیت آن روز مسعود و مبارکی میشمرده و در روایات شدیداً تبرک به آن روز نهی شده و حتی دستور دادهاند که آن روز را روز ذخیره آذوقه سال و مانند آن قرار ندهند، بلکه کسب و کار را در آن روز تعطیل کرده و عملاً از برنامه بنیامیه فاصله بگیرند، پس توجه دادن اسلام به سعد و نحس ایام برای این است که به یک سلسله حوادث تاریخی آموزنده توجه شود.
3- توسل و توجه به ساحت قدس الهی و استمداد از ذات پاک پروردگار، بنابراین در روایات متعددی توصیه شده که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده با دادن صدقه و یا خواندن دعا و قرآن و توکل بر ذات الهی و استمداد از لطف او خود را بیمه کنید.